Ankiety przeprowadzone w ubiegłym roku szkolnym pokazały, jakie oczekiwania związane z filmem mają uczniowie naszej szkoły. Oto ich wyniki i wnioski:
Klasy humanistyczne -
64 uczniów
1. Jak spędzasz swój wolny czas? (możesz wybrać kilka
opcji)
37- oglądam
filmy
35- oglądam
telewizję
33- czytam
książki
51- słucham
muzyki
11- gram w
gry komputerowe
54- spotykam
się ze znajomymi
44- porozumiewam się ze znajomymi przez telefon,
za pomocą komunikatorów lub portalu społecznościowego
28- uprawiam sport
14- inaczej
spędzam czas (proszę wpisać jak)np.
..maluję, zajęcia pozalekcyjne, oglądam wydarzenia sportowe, mecze,
gotuję, uczę się, itp.
2. Jak często oglądasz filmy: /wskazywano
czasami więcej niż jedną odpowiedź/
3- codziennie
19- kilka razy w tygodniu
20- raz w
tygodniu
17- kilka razy w miesiącu
3- kilka razy w roku
0- rzadziej
3. Filmy najczęściej oglądam... /wskazywano
czasami więcej niż jedną odpowiedź/
5- w kinie 27- w TV 1- na DVD 9- na komputerze 26- w Internecie online
4. Jaki jest twój ulubiony gatunek filmowy? (możesz
wybrać kilka opcji)
29- dramat
psychologiczny
15- film animowany
12- film biograficzny
15- film dokumentalny
7- film familijny
9- film historyczny
19- film katastroficzny
8- film kostiumowy
12- film
obyczajowy
18- film przygodowy
11- film science fiction\fantasy
20- film sensacyjny
23- film
wojenny
19- horror
46- komedia
29- komedia
romantyczna
15- melodramat
16- musical
18- thriller
5. Czy oglądasz filmy polskie?
33- tak (52%)
4- nie (6%)
27- rzadko (42%)
/
Dlaczego?
/umieszczam najczęściej formułowane argumenty/:
Tak – „nie
są gorsze od zagranicznych”, „należy docenić polską kinematografię”, „ bo z
roku na rok stają się lepsze”, „przedstawiają bliższe realia”, „mają
specyficzny klimat”, „lubię polskie kino i polskich aktorów”, itp.
Nie –
„preferuję filmy zagraniczne”, „są mniej atrakcyjne”, „takie sobie produkcje”,
„źle zrobione”, itp.
Rzadko –
„brak czasu”, „są przewidywalne”, itp.
Podaj tytuł ulubionego filmu polskiego: / umieszczam najczęściej wymieniane/:
Psy, Sami swoi, Vabank, Chłopaki nie płaczą,
Kamienie na szaniec, Listy do M , Róża, rzadziej:
Pokłosie, Wesele(Smarzowskiego), Układ zamknięty, Poranek kojota, Ogniem i
mieczem
6. Skąd czerpiesz swoją wiedzę na temat filmów?
40- czytam
recenzje filmu przed jego obejrzeniem
9- regularnie czytuję prasę i/lub serwisy
internetowe o tematyce filmowej
1- oglądam programy telewizyjne o tematyce
filmowej
10- nie
interesuje mnie wiedza na ten temat, filmy oglądam dla zabawy lub z nudów
7- nie interesuje mnie wiedza na ten temat, aby
zachęcić mnie do obejrzenia filmu wystarczy mi zwiastun lub plakat
1-
interesuje mnie tylko życie celebrytów
3- inne (jakie?) – polecenie znajomych
7. Co myślisz o edukacji filmowej w szkole?
10- powinna być przedmiotem obowiązkowym (16%)
35-
interesowałaby mnie jako zajęcia pozalekcyjne (55%)
19- nie ma
potrzeby organizowania takich zajęć w szkole (29%)
8. Czy uważasz, że znajomość historii polskiej
kinematografii jest równie ważna jak znajomość historii polskiej literatury? /podaję najczęściej występujące uzasadnienia/
34- film jest
mniej ważny od literatury, ponieważ :
„w filmie reżyser narzuca
swoją wizję, w książce robię to sam”, „ literatura ma dłuższą tradycję”,
„literatura jest bardziej szczegółowa”, Literatura jest wyższą formą sztuki”, „
jest ciekawsza”, „z książek człowiek uczy się więcej”, itp. (53%)
3- film jest ważniejszy od literatury, ponieważ:
„książki są nudne, a film
przedstawia te same wartości”, „ film łatwiej zapamiętać”, „młodzi czytają
mniej i lepiej zapamiętują filmy”.
(4%)
27- powinniśmy traktować film na równi z
literaturą, ponieważ:
„są to powiązane ze sobą
dziedziny”, „zarówno książki, jak i filmy przekazują te same wartości”, „film
staje się powszechny i może sprzyjać rozbudzeniu zainteresowań młodych ludzi”,
„sztuka filmowa tak samo piękna jak literatura”, „bo film i literatura są
częścią kultury”, itp. (43%)
WNIOSKI
Ad.1) Najczęściej wybieraną
formą spędzania wolnego czasu jest: 1) spotkanie ze znajomymi, 2) słuchanie
muzyki, oglądanie filmów znalazło się na
4. miejscu.
Ad.2) Najczęściej uczniowie oglądają filmy raz bądź kilka razy w tygodniu.
Ad.3) Filmy oglądane są najczęściej w Internecie online lub w TV.
Ad.4) Ulubionymi gatunkami w
większości są: komedie, komedie
romantyczne, dramaty psychologiczne i filmy wojenne.
Ad. 5) Większość badanych (52%) deklaruje, że ogląda polskie filmy,
jedynie nieliczni (6%) wypowiedzieli negatywne opinie.
Uzasadnienia i tytuły
filmów podane zostały w zestawieniu
wyników ankiet.
Ad. 6) Ankietowani deklarują,
że wiedzę na temat filmów najczęściej
czerpią, czytając recenzję przed ich obejrzeniem.
Ad. 7) Większość badanych (55%) zadeklarowała, że edukacja filmowa interesuje ich jako zajęcia pozalekcyjne.
Ad. 8) 53%
ankietowanych uznało, że film jest mniej ważny od literatury, 4% uznało, że
jest on ważniejszy od literatury, a 43% wyraziło pogląd, że film powinniśmy
traktować na równi z literaturą.
Przykładowe uzasadnienia
znajdują się w zestawieniu wyników ankiet.
Klasy matematyczno – fizyczne : 60 uczniów
1. Jak spędzasz swój wolny czas? (możesz wybrać kilka
opcji)
44- oglądam
filmy
27- oglądam
telewizję
36- czytam
książki
46- słucham
muzyki
27- gram w
gry komputerowe
44- spotykam
się ze znajomymi
44- porozumiewam się ze znajomymi przez telefon,
za pomocą komunikatorów lub portalu społecznościowego
36- uprawiam sport
11- inaczej
spędzam czas (proszę wpisać jak)np.
..”gram na instrumencie”,” przeglądam strony internetowe”, „czytam
gazety”, „gotuję”, „uczę się”, ”spaceruję”, „programuję”, „nic nie robię”, itp.
2. Jak często oglądasz filmy: /wskazywano
czasami więcej niż jedną odpowiedź/
3- codziennie
13- kilka razy w tygodniu
16- raz w
tygodniu
15- kilka razy w miesiącu
2- kilka razy w roku
1- rzadziej
3. Filmy najczęściej oglądam... /wskazywano
czasami więcej niż jedną odpowiedź/
5- w kinie 16- w TV 1- na DVD 18- na komputerze 26- w Internecie online
4. Jaki jest twój ulubiony gatunek filmowy? (możesz
wybrać kilka opcji)
32- dramat
psychologiczny
10- film animowany7 –
7- film biograficzny
8- film dokumentalny
4- film familijny
11- film historyczny
12- film katastroficzny
4- film kostiumowy
8- film
obyczajowy
16- film przygodowy
21- film science fiction\fantasy
22- film
sensacyjny
18- film wojenny
10- horror
21- komedia
13- komedia romantyczna
4- melodramat
10- musical
23- thriller
5. Czy oglądasz filmy polskie?
28- tak (47%)
4- nie (6%)
28- rzadko (47%)
Dlaczego?
/umieszczam najczęściej formułowane argumenty/
Tak –
„polskie komedie sprzed 2005r. zawierają dużo dobrego humoru”, trzeba wspierać
polską twórczość”, „bo lubię”, „klasyka polskiego kina jest bogata w ciekawe
produkcje, czego nie można powiedzieć o dzisiejszych pseudo komediach”,
„polskie kino jest (wbrew powszechnej opinii) na naprawdę wysokim poziomie”,
„podoba mi się klimat”, itp.
Nie – „są
mało interesujące”, „słaba gra aktorska”, „rzadko zdarza się dobry polski
film”,
Rzadko –
„filmów zagranicznych jest zdecydowanie więcej”, „nie lubię”, „wybierając film
nie kieruję się tym, gdzie został nagrany”, „są to głównie komedie o
średnim/niskim poziomie na nieciekawe tematy”, „filmy zagraniczne bardziej
przypadły mi do gustu”, itp.
Podaj tytuł ulubionego filmu polskiego: / umieszczam najczęściej wymieniane/:
Chłopaki nie płaczą, Killer, Psy,
Killerów dwóch, Sami swoi, Jak rozpętałem drugą wojnę światową, Jack Strong,
Nie lubię poniedziałku, Poranek kojota, Vabank, , Kamienie na szaniec, Róża,
Układ zamknięty,
6. Skąd czerpiesz swoją wiedzę na temat filmów?
35- czytam
recenzje filmu przed jego obejrzeniem
8- regularnie czytuję prasę i/lub serwisy
internetowe o tematyce filmowej
4- oglądam programy telewizyjne o tematyce
filmowej
13- nie
interesuje mnie wiedza na ten temat, filmy oglądam dla zabawy lub z nudów
9- nie interesuje mnie wiedza na ten temat, aby
zachęcić mnie do obejrzenia filmu wystarczy mi zwiastun lub plakat
1-
interesuje mnie tylko życie celebrytów
6- inne (jakie?) – polecenie znajomych
7. Co myślisz o edukacji filmowej w szkole?
11- powinna być przedmiotem obowiązkowym (18%)
33-
interesowałaby mnie jako zajęcia pozalekcyjne (55%)
16- nie ma
potrzeby organizowania takich zajęć w szkole (27%)
8. Czy uważasz, że znajomość historii polskiej
kinematografii jest równie ważna jak znajomość historii polskiej literatury? /podaję najczęściej występujące uzasadnienia/
14- film jest mniej ważny od literatury, ponieważ
:
„większa wartość kulturalna
literatury”, „film nie jest w stanie
oddać tyle treści co książka”, „z
literatury zdaję maturę, a film traktuję jako hobby”, „literatura ma
dłuższą tradycję”, itp. (23%)
7- film jest ważniejszy od literatury, ponieważ:
„jest ciekawszy i bardziej
zajmujący”, „obraz bardziej do mnie przemawia niż tekst”, „jest ciekawszy dla
przeciętnego odbiorcy”, „jest dzisiaj popularniejszą formą”, itp. (12%)
39 - powinniśmy
traktować film na równi z literaturą, ponieważ:
„to także sztuka i powinniśmy
kojarzyć najważniejszych twórców i ich dzieła”, „mogą nieść ze sobą
najważniejsze wartości”, „zarówno literatura, jak i film są dziedzinami sztuki,
dlatego nie powinniśmy uważać, że coś jest gorsze”, „w równym stopniu rozwijają
wyobraźnię”, „obie dziedziny wzajemnie się uzupełniają”, „film jest krokiem w
przyszłość, ale nie powinniśmy zapominać o przeszłości, czyli książkach”, itp. (65%)
WNIOSKI:
Ad.1) Najczęściej wybieraną
formą spędzania wolnego czasu jest: słuchanie muzyki, oglądanie filmów znalazło się na 2. miejscu
ex aequo ze spotkaniami ze
znajomymi i porozumiewaniem się z nimi przez telefon lub za pomocą komputera.
Ad.2) Najczęściej uczniowie oglądają filmy raz w tygodniu bądź kilka
razy w tygodniu.
Ad.3) Filmy oglądane są najczęściej w Internecie online lub na
komputerze.
Ad.4) Ulubionymi gatunkami w
większości są: dramaty psychologiczne,
thrillery i filmy sensacyjne.
Ad. 5) Ankietowani
odpowiadali, że oglądają polskie filmy
(47%), przy czym tyle samo osób deklarowało, że robi to rzadko (47%), jedynie nieliczni
(6%) wypowiedzieli się negatywnie.
Uzasadnienia i tytuły
filmów podane zostały w zestawieniu
wyników ankiet.
Ad. 6) Ankietowani deklarują,
że wiedzę na temat filmów najczęściej
czerpią, czytając recenzję przed ich obejrzeniem.
Ad. 7) Większość badanych (55%) zadeklarowała, że edukacja filmowa interesuje ich jako zajęcia pozalekcyjne.
Ad. 8) 23% ankietowanych uznało, że film jest mniej
ważny od literatury, 12% uznało, że jest on ważniejszy od literatury, a 65% wyraziło pogląd, że film powinniśmy
traktować na równi z literaturą.
Przykładowe uzasadnienia
znajdują się w zestawieniu wyników ankiet.
Klasy biologiczno – chemiczne: 62 uczniów
1. Jak spędzasz swój wolny czas? (możesz wybrać kilka
opcji)
37- oglądam
filmy
23- oglądam
telewizję
36- czytam
książki
45 - słucham
muzyki
18 - gram w
gry komputerowe
44 -
spotykam się ze znajomymi
44- porozumiewam się ze znajomymi przez telefon,
za pomocą komunikatorów lub portalu społecznościowego
30 - uprawiam sport
8 - inaczej
spędzam czas (proszę wpisać jak)np. spotkania grupy muzycznej, teatralnej, KSM,
gram w gry planszowe, karciane, śpię, uczę się,
itp.
2. Jak często oglądasz filmy: /wskazywano
czasami więcej niż jedną odpowiedź/
9 - codziennie
14 - kilka razy w tygodniu
18- raz w
tygodniu
18- kilka razy w miesiącu
3- kilka razy w roku
1- rzadziej
3. Filmy najczęściej oglądam... /wskazywano
czasami więcej niż jedną odpowiedź/
8 - w kinie 18- w TV 11- na DVD 12- na komputerze 22- w Internecie online
4. Jaki jest twój ulubiony gatunek filmowy? (możesz
wybrać kilka opcji)
25- dramat
psychologiczny
13- film animowany
9 - film biograficzny
12- film dokumentalny
10- film familijny
10 - film historyczny
9- film katastroficzny
7 - film kostiumowy
13- film
obyczajowy
18- film przygodowy
19- film science fiction\fantasy
26- film
sensacyjny
15- film wojenny
21- horror
30 - komedia
15- komedia romantyczna
13- melodramat
14- musical
23- thriller
5. Czy oglądasz filmy polskie?
26 - tak (42%)
17 - nie (27%)
19 - rzadko (31%)
Dlaczego?
/umieszczam najczęściej formułowane argumenty/
Tak – „ są
na równi interesujące jak te zagraniczne”, „zdarzają się ciekawe”, „lubię
oglądać filmy o znanej mi i bliskiej tematyce”, „poruszają tematy, które tylko
Polak zrozumie”, „klimat”, „lubię
polskich aktorów”, itp.
Nie –
„wolę zagraniczne”, „brak czasu”, „nie
podobają mi się fabuły”, „są słabe”, itp.
Rzadko –
„nie są w moim guście”, „zazwyczaj są słabe”, „zagraniczne są lepsze”, itp.
Podaj tytuł ulubionego filmu polskiego: / umieszczam najczęściej wymieniane/:
/Uwaga: 20 osób z klasy
trzeciej nie podało żadnego tytułu/
Vabank, Chłopaki nie płaczą, Kamienie na
szaniec, Listy do M , Róża, W ciemności, Pokłosie, Seksmisja, Dzień świra, Mój
biegun, Czarny czwartek, Poranek kojota, Sala samobójców, Vinci
6. Skąd czerpiesz swoją wiedzę na temat filmów?
31 - czytam
recenzje filmu przed jego obejrzeniem
5 - regularnie czytuję prasę i/lub serwisy
internetowe o tematyce filmowej
5 - oglądam programy telewizyjne o tematyce
filmowej
8 - nie interesuje mnie wiedza na ten temat, filmy
oglądam dla zabawy lub z nudów
12 - nie
interesuje mnie wiedza na ten temat, aby zachęcić mnie do obejrzenia filmu
wystarczy mi zwiastun lub plakat
8 -
interesuje mnie tylko życie celebrytów
7- inne (jakie?) – polecenie znajomych, przypadek, sprawdzam obsadę i motyw przewodni
7. Co myślisz o edukacji filmowej w szkole?
11 - powinna być przedmiotem obowiązkowym (18%)
21 - interesowałaby mnie jako zajęcia pozalekcyjne (34%)
30 - nie ma potrzeby organizowania takich zajęć
w szkole (48%)
8. Czy uważasz, że znajomość historii polskiej
kinematografii jest równie ważna jak znajomość historii polskiej literatury? /podaję najczęściej występujące uzasadnienia/
24- film jest mniej ważny od literatury, ponieważ
:
„książki są bardziej
uniwersalne”, „ literatura pobudza wyobraźnię i kształci język”, literatura
jest nośnikiem historii”, „ jest bogatsza”, „literatura w większym stopniu
kształtuje społeczeństwo”, „poprzez czytanie literatury rozwijamy swój zakres
środków językowych”, „literaturę
powinien znać każdy, a historia filmu nie jest aż tak ważna”, itp.
(39%)
8 - film jest ważniejszy od literatury, ponieważ:
„w jaśniejszy sposób obrazuje
wydarzenia”, „ więcej osób ogląda filmy
niż czyta”. (13%)
30 - powinniśmy
traktować film na równi z literaturą, ponieważ:
„są
to dwie dziedziny sztuki”, „podejmują podobną problematykę”, przekazują ważne
kwestie”, „obie dziedziny mogą nieść tyle samo wiedzy”, „razem się
uzupełniają”, „są równie interesujące i wartościowe”, itp. (48%)
WNIOSKI:
Ad.1) Najczęściej wybieraną
formą spędzania wolnego czasu jest: słuchanie muzyki, spotkania ze znajomymi i ex
aequo porozumiewanie się z nimi za pomocą telefonu lub komputera, oglądanie filmów znalazło się na 3.
miejscu.
Ad.2) Najczęściej uczniowie oglądają filmy raz w tygodniu lub kilka
razy w miesiącu.
Ad.3) Filmy oglądane są najczęściej w Internecie online lub w TV.
Ad.4) Ulubionymi gatunkami w
większości są: komedie, filmy sensacyjne
i dramaty psychologiczne.
Ad. 5) Większość badanych (42%) deklaruje, że ogląda polskie filmy, jednak
znaczna liczba uczniów zadeklarowała, że nie ogląda (27%) bądź rzadko ogląda (
31%) polskie filmy.
Uzasadnienia i tytuły
filmów podane zostały w zestawieniu
wyników ankiet.
Ad. 6) Ankietowani deklarują,
że wiedzę na temat filmów najczęściej
czerpią, czytając recenzję przed ich obejrzeniem.
Ad. 7) Większość badanych uznała, że nie ma potrzeby organizowania zajęć z
edukacji filmowej w szkole (48%), jednak część (38%) interesowałyby one jako
zajęcia pozalekcyjne.
Ad. 8) 39% ankietowanych
uznało, że film jest mniej ważny od literatury, 13% uznało, że jest on
ważniejszy od literatury, a 48% wyraziło
pogląd, że film powinniśmy traktować na równi z literaturą.
Przykładowe uzasadnienia znajdują
się w zestawieniu wyników ankiet.
WNIOSKI DOTYCZĄCE PODOBIEŃSTW I RÓŻNIC
W POSZCZEGÓLNYCH GRUPACH BADANYCH:
Ogółem przebadano: 186 uczniów / trzy klasy pierwsze: humanistyczna,
matematyczno - fizyczna, biologiczno – chemiczna; dwie drugie: humanistyczna,
matematyczno – fizyczna; dwie trzecie: humanistyczna, biologiczno - chemiczna/
Ad. 1)
Młodzież najczęściej spędza swój
czas wolny słuchając muzyki i komunikując się ze znajomymi. Oglądanie filmów
znalazło się również wśród najczęściej stosowanych form spędzania czasu wolnego
we wszystkich badanych grupach.
Ad. 2)
Większość badanych ogląda filmy
raz w tygodniu bądź kilka razy w miesiącu ( w klasach humanistycznych
deklarowano nawet oglądanie filmów kilka razy w ciągu tygodnia).
Ad. 3)
Filmy oglądane są najczęściej w
Internecie online, na komputerze lub w TV. Na uwagę zasługuje fakt, że obecnie
uczniowie w nieznacznym tylko stopniu oglądają filmy w kinie.
Ad. 4)
Ulubionymi gatunkami filmowymi
są: komedie, dramaty psychologiczne, filmy sensacyjne, thrillery. Takie wybory
powtarzają się niezależnie od profilu klasy – różni się jedynie procent
popularności danego gatunku.
Ad.5)
Większość ankietowanych
deklaruje, że ogląda polskie kino, ale duża liczba uczniów zaznacza, że robi to
rzadko. Uzasadnienia mają na ogół emocjonalny charakter /”lubię” bądź „nie lubię”/.
Ad. 6)
Podobne we wszystkich grupach
jest czerpanie wiedzy na temat filmów – młodzież najczęściej deklarowała, że
czyta recenzję filmu przed jego obejrzeniem. Dodatkowo kilku ankietowanych
zaznaczyło, że bierze pod uwagę opinię znajomych.
Ad. 7)
Pytanie o edukację filmową w
szkole wykazało znaczną różnicę w odpowiedziach między poszczególnymi
profilami. W klasach humanistycznych i matematyczno - fizycznych większość
badanych wyraziła pogląd, że interesowałaby ich taka forma edukacji na
zajęciach pozalekcyjnych, natomiast w klasach biologiczno -chemicznych uczniowie
w większości nie widzą takiej potrzeby.
Ad. 8)
W tym punkcie odpowiedzi
ankietowanych również różniły się znacznie. W klasach humanistycznych większość
ankietowanych wypowiedziała opinię, że nadal film jest dziedziną mniej ważną od
literatury, natomiast w klasach matematyczno – fizycznych oraz biologiczno
– chemicznych dominował pogląd o traktowaniu tych dziedzin sztuki na równi.
Żadna z grup nie uznała jednak w znacznym stopniu, aby film górował nad
literaturą (pojedyncze wypowiedzi mówiły o łatwiejszym odbiorze filmu przez
współczesnego człowieka).
Jedno z tegorocznych spotkań członków Filmoteki poświęciliśmy właśnie problemom polskiej kinematografii i popularności rodzimych filmów wśród młodzieży. Dyskusję poprzedziła projekcja filmu Michała Dudzikiewicza "Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów", będącego kolażem popularnych polskich filmów. I nie tylko - jest on syntezą tego, co w "filmach polskich" o "filmach polskich" się mówi. O filmach, o aktorach, o reżyserach, czyli o kinie polskim w ogóle. A zaczęliśmy cytatem: "Polski film - na to nikt nie przyjdzie!". I jak sądzicie, co odpowiedziała grupa wielbicieli kina zgromadzona w listopadowe popołudnie w czytelni szkolnej? A co Wy myślicie?
Zachęcamy do dyskusji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz