poniedziałek, 8 grudnia 2014

Czy edukacja filmowa w szkole jest potrzebna? Czy warto oglądać polskie filmy i czego jako widzowie od nich wymagamy?

Ankiety przeprowadzone w ubiegłym roku szkolnym pokazały, jakie oczekiwania związane z filmem mają uczniowie naszej szkoły. Oto ich wyniki i wnioski:

Klasy humanistyczne -  64 uczniów

1. Jak spędzasz swój wolny czas? (możesz wybrać kilka opcji)



37- oglądam filmy
35- oglądam telewizję
33- czytam książki
51- słucham muzyki
11- gram w gry komputerowe
54- spotykam się ze znajomymi
44-  porozumiewam się ze znajomymi przez telefon, za pomocą komunikatorów lub portalu społecznościowego
28-  uprawiam sport

14- inaczej spędzam czas (proszę wpisać jak)np.  ..maluję, zajęcia pozalekcyjne, oglądam wydarzenia sportowe, mecze, gotuję, uczę się, itp.



2. Jak często oglądasz filmy: /wskazywano czasami więcej niż jedną odpowiedź/



3-  codziennie
19-  kilka razy w tygodniu
20- raz w tygodniu
17-  kilka razy w miesiącu
3-  kilka razy w roku
0- rzadziej



3. Filmy najczęściej oglądam... /wskazywano czasami więcej niż jedną odpowiedź/

5-  w kinie               27-  w TV               1-  na DVD               9-  na komputerze               26-  w Internecie online

4. Jaki jest twój ulubiony gatunek filmowy? (możesz wybrać kilka opcji)



29dramat psychologiczny
15-  film animowany
12-  film biograficzny
15-  film dokumentalny
7-  film familijny
9-  film historyczny
19-  film katastroficzny
8-   film kostiumowy
12- film obyczajowy
18-  film przygodowy
11-  film science fiction\fantasy
20-  film sensacyjny
23film wojenny
19-  horror
46-  komedia
29komedia romantyczna
15-  melodramat
16-  musical
18- thriller



5. Czy oglądasz filmy polskie?



33-  tak  (52%)
4-  nie  (6%)
27-  rzadko (42%)
/


Dlaczego? /umieszczam najczęściej formułowane argumenty/:

Tak – „nie są gorsze od zagranicznych”, „należy docenić polską kinematografię”, „ bo z roku na rok stają się lepsze”, „przedstawiają bliższe realia”, „mają specyficzny klimat”, „lubię polskie kino i polskich aktorów”, itp.
Nie – „preferuję filmy zagraniczne”, „są mniej atrakcyjne”, „takie sobie produkcje”, „źle zrobione”, itp.
Rzadko – „brak czasu”, „są przewidywalne”, itp.

Podaj tytuł ulubionego filmu polskiego: / umieszczam najczęściej wymieniane/:

 Psy, Sami swoi, Vabank, Chłopaki nie płaczą, Kamienie na szaniec, Listy do M , Róża, rzadziej: Pokłosie, Wesele(Smarzowskiego), Układ zamknięty, Poranek kojota, Ogniem i mieczem

6. Skąd czerpiesz swoją wiedzę na temat filmów?

40- czytam recenzje filmu przed jego obejrzeniem
9-   regularnie czytuję prasę i/lub serwisy internetowe o tematyce filmowej
1-  oglądam programy telewizyjne o tematyce filmowej
10- nie interesuje mnie wiedza na ten temat, filmy oglądam dla zabawy lub z nudów
7-  nie interesuje mnie wiedza na ten temat, aby zachęcić mnie do obejrzenia filmu wystarczy mi zwiastun lub plakat
1- interesuje mnie tylko życie celebrytów
3-  inne (jakie?) – polecenie znajomych

7. Co myślisz o edukacji filmowej w szkole?

10-  powinna być przedmiotem obowiązkowym  (16%)
35-  interesowałaby mnie jako zajęcia pozalekcyjne (55%)
19- nie ma potrzeby organizowania takich zajęć w szkole (29%)

8. Czy uważasz, że znajomość historii polskiej kinematografii jest równie ważna jak znajomość historii polskiej literatury? /podaję najczęściej występujące uzasadnienia/

34-  film jest mniej ważny od literatury, ponieważ :
„w filmie reżyser narzuca swoją wizję, w książce robię to sam”, „ literatura ma dłuższą tradycję”, „literatura jest bardziej szczegółowa”, Literatura jest wyższą formą sztuki”, „ jest ciekawsza”, „z książek człowiek uczy się więcej”, itp. (53%)

3-  film jest ważniejszy od literatury, ponieważ:
„książki są nudne, a film przedstawia te same wartości”, „ film łatwiej zapamiętać”, „młodzi czytają mniej i lepiej zapamiętują filmy”.
(4%)
27-  powinniśmy traktować film na równi z literaturą, ponieważ:
„są to powiązane ze sobą dziedziny”, „zarówno książki, jak i filmy przekazują te same wartości”, „film staje się powszechny i może sprzyjać rozbudzeniu zainteresowań młodych ludzi”, „sztuka filmowa tak samo piękna jak literatura”, „bo film i literatura są częścią kultury”, itp. (43%)

WNIOSKI

Ad.1) Najczęściej wybieraną formą spędzania wolnego czasu jest: 1) spotkanie ze znajomymi, 2) słuchanie muzyki, oglądanie filmów znalazło się na 4. miejscu.

Ad.2) Najczęściej uczniowie oglądają filmy raz bądź  kilka razy w tygodniu.

Ad.3) Filmy oglądane są najczęściej w Internecie online lub w TV.

Ad.4) Ulubionymi gatunkami w większości są: komedie, komedie romantyczne, dramaty psychologiczne i filmy wojenne.

Ad. 5) Większość badanych (52%) deklaruje, że ogląda polskie filmy, jedynie nieliczni (6%) wypowiedzieli negatywne opinie.

Uzasadnienia i tytuły filmów  podane zostały w zestawieniu wyników ankiet.

Ad. 6) Ankietowani deklarują, że wiedzę na temat filmów najczęściej czerpią, czytając recenzję przed ich obejrzeniem.

Ad. 7) Większość badanych (55%) zadeklarowała, że edukacja filmowa interesuje ich jako zajęcia pozalekcyjne.

Ad. 8)  53% ankietowanych uznało, że film jest mniej ważny od literatury, 4% uznało, że jest on ważniejszy od literatury, a 43% wyraziło pogląd, że film powinniśmy traktować na równi z literaturą.

Przykładowe uzasadnienia znajdują się w zestawieniu wyników ankiet.



Klasy matematyczno – fizyczne :  60 uczniów

1. Jak spędzasz swój wolny czas? (możesz wybrać kilka opcji)



44- oglądam filmy
27- oglądam telewizję
36- czytam książki
46- słucham muzyki
27- gram w gry komputerowe
44- spotykam się ze znajomymi
44-  porozumiewam się ze znajomymi przez telefon, za pomocą komunikatorów lub portalu społecznościowego
36-  uprawiam sport

11- inaczej spędzam czas (proszę wpisać jak)np.  ..”gram na instrumencie”,” przeglądam strony internetowe”, „czytam gazety”, „gotuję”, „uczę się”, ”spaceruję”, „programuję”, „nic nie robię”, itp.



2. Jak często oglądasz filmy: /wskazywano czasami więcej niż jedną odpowiedź/



3-  codziennie
13-  kilka razy w tygodniu
16- raz w tygodniu
15-  kilka razy w miesiącu
2-  kilka razy w roku
1- rzadziej



3. Filmy najczęściej oglądam... /wskazywano czasami więcej niż jedną odpowiedź/

5-  w kinie               16-  w TV               1-  na DVD              18-  na komputerze               26-  w Internecie online

4. Jaki jest twój ulubiony gatunek filmowy? (możesz wybrać kilka opcji)



32dramat psychologiczny
10-  film animowany7 –
7-  film biograficzny
8-  film dokumentalny
4-  film familijny
11-  film historyczny
12-  film katastroficzny
4-   film kostiumowy
8- film obyczajowy
16-  film przygodowy
21-  film science fiction\fantasy
22film sensacyjny
18-  film wojenny
10-  horror
21-  komedia
13-  komedia romantyczna
4-  melodramat
10-  musical
23- thriller



5. Czy oglądasz filmy polskie?



28-  tak (47%)
4-  nie (6%)
28-  rzadko (47%)


Dlaczego? /umieszczam najczęściej formułowane argumenty/

Tak – „polskie komedie sprzed 2005r. zawierają dużo dobrego humoru”, trzeba wspierać polską twórczość”, „bo lubię”, „klasyka polskiego kina jest bogata w ciekawe produkcje, czego nie można powiedzieć o dzisiejszych pseudo komediach”, „polskie kino jest (wbrew powszechnej opinii) na naprawdę wysokim poziomie”, „podoba mi się klimat”, itp.
Nie – „są mało interesujące”, „słaba gra aktorska”, „rzadko zdarza się dobry polski film”,
Rzadko – „filmów zagranicznych jest zdecydowanie więcej”, „nie lubię”, „wybierając film nie kieruję się tym, gdzie został nagrany”, „są to głównie komedie o średnim/niskim poziomie na nieciekawe tematy”, „filmy zagraniczne bardziej przypadły mi do gustu”, itp.

Podaj tytuł ulubionego filmu polskiego: / umieszczam najczęściej wymieniane/:
Chłopaki nie płaczą, Killer, Psy, Killerów dwóch, Sami swoi, Jak rozpętałem drugą wojnę światową, Jack Strong, Nie lubię poniedziałku, Poranek kojota, Vabank, , Kamienie na szaniec, Róża, Układ zamknięty,

6. Skąd czerpiesz swoją wiedzę na temat filmów?

35- czytam recenzje filmu przed jego obejrzeniem
8-   regularnie czytuję prasę i/lub serwisy internetowe o tematyce filmowej
4-  oglądam programy telewizyjne o tematyce filmowej
13- nie interesuje mnie wiedza na ten temat, filmy oglądam dla zabawy lub z nudów
9-  nie interesuje mnie wiedza na ten temat, aby zachęcić mnie do obejrzenia filmu wystarczy mi zwiastun lub plakat
1- interesuje mnie tylko życie celebrytów
6-  inne (jakie?) – polecenie znajomych

7. Co myślisz o edukacji filmowej w szkole?

11-  powinna być przedmiotem obowiązkowym  (18%)
33-  interesowałaby mnie jako zajęcia pozalekcyjne (55%)
16- nie ma potrzeby organizowania takich zajęć w szkole (27%)

8. Czy uważasz, że znajomość historii polskiej kinematografii jest równie ważna jak znajomość historii polskiej literatury? /podaję najczęściej występujące uzasadnienia/

14-  film jest mniej ważny od literatury, ponieważ :
„większa wartość kulturalna literatury”,  „film nie jest w stanie oddać tyle treści co książka”, „z  literatury zdaję maturę, a film traktuję jako hobby”, „literatura ma dłuższą tradycję”, itp.  (23%)

7-  film jest ważniejszy od literatury, ponieważ:
„jest ciekawszy i bardziej zajmujący”, „obraz bardziej do mnie przemawia niż tekst”, „jest ciekawszy dla przeciętnego odbiorcy”, „jest dzisiaj popularniejszą formą”, itp.  (12%)

39 powinniśmy traktować film na równi z literaturą, ponieważ:
„to także sztuka i powinniśmy kojarzyć najważniejszych twórców i ich dzieła”, „mogą nieść ze sobą najważniejsze wartości”, „zarówno literatura, jak i film są dziedzinami sztuki, dlatego nie powinniśmy uważać, że coś jest gorsze”, „w równym stopniu rozwijają wyobraźnię”, „obie dziedziny wzajemnie się uzupełniają”, „film jest krokiem w przyszłość, ale nie powinniśmy zapominać o przeszłości, czyli książkach”,  itp.  (65%)

WNIOSKI:
Ad.1) Najczęściej wybieraną formą spędzania wolnego czasu jest: słuchanie muzyki, oglądanie filmów znalazło się na 2. miejscu
ex aequo ze spotkaniami ze znajomymi i porozumiewaniem się z nimi przez telefon lub za pomocą komputera.

Ad.2) Najczęściej uczniowie oglądają filmy raz w tygodniu bądź kilka razy w tygodniu.

Ad.3) Filmy oglądane są najczęściej w Internecie online lub na komputerze.

Ad.4) Ulubionymi gatunkami w większości są: dramaty psychologiczne, thrillery i filmy sensacyjne.

Ad. 5) Ankietowani odpowiadali, że oglądają polskie filmy (47%), przy czym tyle samo osób deklarowało, że robi to rzadko (47%), jedynie nieliczni (6%) wypowiedzieli się negatywnie.

Uzasadnienia i tytuły filmów  podane zostały w zestawieniu wyników ankiet.

Ad. 6) Ankietowani deklarują, że wiedzę na temat filmów najczęściej czerpią, czytając recenzję przed ich obejrzeniem.

Ad. 7) Większość badanych (55%) zadeklarowała, że edukacja filmowa interesuje ich jako zajęcia pozalekcyjne.

Ad. 8)  23% ankietowanych uznało, że film jest mniej ważny od literatury, 12% uznało, że jest on ważniejszy od literatury, a 65% wyraziło pogląd, że film powinniśmy traktować na równi z literaturą.

Przykładowe uzasadnienia znajdują się w zestawieniu wyników ankiet.

Klasy biologiczno – chemiczne:  62 uczniów

1. Jak spędzasz swój wolny czas? (możesz wybrać kilka opcji)



37- oglądam filmy
23- oglądam telewizję
36- czytam książki
45 - słucham muzyki
18 - gram w gry komputerowe
44 - spotykam się ze znajomymi
44-  porozumiewam się ze znajomymi przez telefon, za pomocą komunikatorów lub portalu społecznościowego
30 -  uprawiam sport
8 - inaczej spędzam czas (proszę wpisać jak)np. spotkania grupy muzycznej, teatralnej, KSM, gram w gry planszowe, karciane, śpię, uczę się,  itp.



2. Jak często oglądasz filmy: /wskazywano czasami więcej niż jedną odpowiedź/



9 -  codziennie
14 -  kilka razy w tygodniu
18- raz w tygodniu
18-  kilka razy w miesiącu
3-  kilka razy w roku
1- rzadziej



3. Filmy najczęściej oglądam... /wskazywano czasami więcej niż jedną odpowiedź/

8 -  w kinie               18-  w TV               11-  na DVD              12-  na komputerze               22-  w Internecie online

4. Jaki jest twój ulubiony gatunek filmowy? (możesz wybrać kilka opcji)



25dramat psychologiczny
13-  film animowany
9 -  film biograficzny
12-  film dokumentalny
10-  film familijny
10 -  film historyczny
9-  film katastroficzny
7 -   film kostiumowy
13- film obyczajowy
18-  film przygodowy
19-  film science fiction\fantasy
26film sensacyjny
15-  film wojenny
21-  horror
30 -  komedia
15-  komedia romantyczna
13-  melodramat
14-  musical
23- thriller



5. Czy oglądasz filmy polskie?



26 -  tak (42%)
17 -  nie (27%)
19 -  rzadko (31%)


Dlaczego? /umieszczam najczęściej formułowane argumenty/
Tak – „ są na równi interesujące jak te zagraniczne”, „zdarzają się ciekawe”, „lubię oglądać filmy o znanej mi i bliskiej tematyce”, „poruszają tematy, które tylko Polak zrozumie”,  „klimat”, „lubię polskich aktorów”, itp.
Nie – „wolę  zagraniczne”, „brak czasu”, „nie podobają mi się fabuły”, „są słabe”, itp.
Rzadko – „nie są w moim guście”, „zazwyczaj są słabe”, „zagraniczne są lepsze”,  itp.

Podaj tytuł ulubionego filmu polskiego: / umieszczam najczęściej wymieniane/:
/Uwaga: 20 osób z klasy trzeciej nie podało żadnego tytułu/

 Vabank, Chłopaki nie płaczą, Kamienie na szaniec, Listy do M , Róża, W ciemności, Pokłosie, Seksmisja, Dzień świra, Mój biegun, Czarny czwartek, Poranek kojota, Sala samobójców, Vinci

6. Skąd czerpiesz swoją wiedzę na temat filmów?
31 - czytam recenzje filmu przed jego obejrzeniem
5 -   regularnie czytuję prasę i/lub serwisy internetowe o tematyce filmowej
5 -  oglądam programy telewizyjne o tematyce filmowej
- nie interesuje mnie wiedza na ten temat, filmy oglądam dla zabawy lub z nudów
12  -  nie interesuje mnie wiedza na ten temat, aby zachęcić mnie do obejrzenia filmu wystarczy mi zwiastun lub plakat
8 - interesuje mnie tylko życie celebrytów
7-  inne (jakie?) – polecenie znajomych, przypadek, sprawdzam obsadę i motyw przewodni

7. Co myślisz o edukacji filmowej w szkole?

11 -  powinna być przedmiotem obowiązkowym  (18%)
21 -  interesowałaby mnie jako zajęcia pozalekcyjne (34%)
30 - nie ma potrzeby organizowania takich zajęć w szkole (48%)

8. Czy uważasz, że znajomość historii polskiej kinematografii jest równie ważna jak znajomość historii polskiej literatury? /podaję najczęściej występujące uzasadnienia/
24-  film jest mniej ważny od literatury, ponieważ :
„książki są bardziej uniwersalne”, „ literatura pobudza wyobraźnię i kształci język”, literatura jest nośnikiem historii”, „ jest bogatsza”, „literatura w większym stopniu kształtuje społeczeństwo”, „poprzez czytanie literatury rozwijamy swój zakres środków językowych”,  „literaturę powinien znać każdy, a historia filmu nie jest aż tak ważna”,  itp.  (39%)
8 -  film jest ważniejszy od literatury, ponieważ:
„w jaśniejszy sposób obrazuje wydarzenia”, „ więcej osób ogląda filmy  niż czyta”.  (13%)
30 powinniśmy traktować film na równi z literaturą, ponieważ:
„są to dwie dziedziny sztuki”, „podejmują podobną problematykę”, przekazują ważne kwestie”, „obie dziedziny mogą nieść tyle samo wiedzy”, „razem się uzupełniają”, „są równie interesujące i wartościowe”, itp.  (48%)
WNIOSKI:
Ad.1) Najczęściej wybieraną formą spędzania wolnego czasu jest: słuchanie muzyki, spotkania ze znajomymi  i  ex aequo porozumiewanie się z nimi za pomocą telefonu lub komputera, oglądanie filmów znalazło się na 3. miejscu.

Ad.2) Najczęściej uczniowie oglądają filmy raz w tygodniu lub kilka razy w miesiącu.

Ad.3) Filmy oglądane są najczęściej w Internecie online lub w TV.

Ad.4) Ulubionymi gatunkami w większości są: komedie, filmy sensacyjne i dramaty psychologiczne.

Ad. 5) Większość badanych (42%) deklaruje, że ogląda polskie filmy, jednak znaczna liczba uczniów zadeklarowała, że nie ogląda (27%) bądź rzadko ogląda ( 31%) polskie filmy.

Uzasadnienia i tytuły filmów  podane zostały w zestawieniu wyników ankiet.

Ad. 6) Ankietowani deklarują, że wiedzę na temat filmów najczęściej czerpią, czytając recenzję przed ich obejrzeniem.

Ad. 7) Większość badanych uznała, że nie ma potrzeby organizowania zajęć z edukacji filmowej w szkole (48%), jednak część (38%) interesowałyby one jako zajęcia pozalekcyjne.

Ad. 8) 39% ankietowanych uznało, że film jest mniej ważny od literatury, 13% uznało, że jest on ważniejszy od literatury, a 48% wyraziło pogląd, że film powinniśmy traktować na równi z literaturą.

Przykładowe uzasadnienia znajdują się w zestawieniu wyników ankiet.

WNIOSKI  DOTYCZĄCE  PODOBIEŃSTW  I  RÓŻNIC  W  POSZCZEGÓLNYCH  GRUPACH BADANYCH:

Ogółem przebadano: 186 uczniów / trzy klasy pierwsze: humanistyczna, matematyczno - fizyczna, biologiczno – chemiczna; dwie drugie: humanistyczna, matematyczno – fizyczna; dwie trzecie: humanistyczna, biologiczno - chemiczna/

Ad. 1)
Młodzież najczęściej spędza swój czas wolny słuchając muzyki i komunikując się ze znajomymi. Oglądanie filmów znalazło się również wśród najczęściej stosowanych form spędzania czasu wolnego we wszystkich badanych grupach.

Ad. 2)
Większość badanych ogląda filmy raz w tygodniu bądź kilka razy w miesiącu ( w klasach humanistycznych deklarowano nawet oglądanie filmów kilka razy w ciągu tygodnia).

Ad. 3)
Filmy oglądane są najczęściej w Internecie online, na komputerze lub w TV. Na uwagę zasługuje fakt, że obecnie uczniowie w nieznacznym tylko stopniu oglądają filmy w kinie.

Ad. 4)
Ulubionymi gatunkami filmowymi są: komedie, dramaty psychologiczne, filmy sensacyjne, thrillery. Takie wybory powtarzają się niezależnie od profilu klasy – różni się jedynie procent popularności danego gatunku.

Ad.5)
Większość ankietowanych deklaruje, że ogląda polskie kino, ale duża liczba uczniów zaznacza, że robi to rzadko. Uzasadnienia mają na ogół emocjonalny charakter /”lubię” bądź „nie lubię”/.

Ad. 6)
Podobne we wszystkich grupach jest czerpanie wiedzy na temat filmów – młodzież najczęściej deklarowała, że czyta recenzję filmu przed jego obejrzeniem. Dodatkowo kilku ankietowanych zaznaczyło, że bierze pod uwagę opinię znajomych.

Ad. 7)
Pytanie o edukację filmową w szkole wykazało znaczną różnicę w odpowiedziach między poszczególnymi profilami. W klasach humanistycznych i matematyczno - fizycznych większość badanych wyraziła pogląd, że interesowałaby ich taka forma edukacji na zajęciach pozalekcyjnych, natomiast w klasach biologiczno -chemicznych uczniowie w większości nie widzą takiej potrzeby.

Ad. 8)
W tym punkcie odpowiedzi ankietowanych również różniły się znacznie. W klasach humanistycznych większość ankietowanych wypowiedziała opinię, że nadal film jest dziedziną mniej ważną od literatury, natomiast w klasach matematyczno – fizycznych oraz biologiczno – chemicznych dominował pogląd o traktowaniu tych dziedzin sztuki na równi. Żadna z grup nie uznała jednak w znacznym stopniu, aby film górował nad literaturą (pojedyncze wypowiedzi mówiły o łatwiejszym odbiorze filmu przez współczesnego człowieka).


Jedno z tegorocznych spotkań członków Filmoteki poświęciliśmy właśnie problemom polskiej kinematografii i popularności rodzimych filmów wśród młodzieży. Dyskusję poprzedziła projekcja filmu Michała Dudzikiewicza "Wyjście na jaw robotników kina z fabryki snów", będącego kolażem popularnych polskich filmów. I nie tylko - jest on syntezą tego, co w "filmach polskich" o "filmach polskich" się mówi. O filmach, o aktorach, o reżyserach, czyli o kinie polskim  w ogóle. A zaczęliśmy cytatem: "Polski film - na to nikt nie przyjdzie!". I jak sądzicie, co odpowiedziała grupa wielbicieli kina zgromadzona w listopadowe popołudnie w czytelni szkolnej? A co Wy myślicie?
 Zachęcamy do dyskusji.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz